dalıdır. Bu noktada 'el yazısı'nın esprisiyse çizgilerin çekilişi, uzatılışı, kağıt üzerindeki
baskınlık - belirginlikleri gibi; karakterin aynen beden dili gibi parça parça
yansımalarının her birinin bir arada görüleceği ortam olması yönündedir. Yani küçük
bir çocuğun elinden çıkan resim de el yazısındaki gibi yol gösterici işaret ve ipuçları
vaadedebilir.
20. Yüzyılın başlarından itibaren grafoloji üzerine sürdürülen araştırmaları, bugün Türkiye'de devam ettiren grafolog Zeynep Bornovalı, yirmi yılı aşkın süredir yaptığı çalışmalarıyla, grafolojinin burada yaygınlaşıp daha çok bilinmesini sağladı.Aynı zamanda, bazı ülkelerde halen üniversitelerde eğitimi verilir ve hatta iş görüşmeleri sırasında faydalanılır. Grafoloji üzerine ilk kitap ise Jean Charles Gille tarafından 1991 yılında yazıldı.
Çıkarım Yapma Bilimi başlığı altında bu güne kadar yer verdiklerim insanı
gözlemleme ağırlıklı olduğuna göre, bu yönde grafolojinin önemi gözardı
edilemeyecek hususlardan biri. Karakterin, bize tercüme görevi gören somut
karşılıklarıyla -kağıda dökülmüş haliyle- ilgilenir. Bu da demek oluyor ki, bir insanı
gözlemlediğiniz esnada olasılıkları elerken yararlanabileceğiniz, dengeleri tamamen
değiştirebilecek, önemli bir etkene dönüştürülebilir yazı bilimi, yararlanmayı bilenler
için elbette.
Bir kapanış notu: Grafoloji başlığı altında verilen genel işaretlere gelen karşılıkların
yüzde yüz kesinliği yoktur veya duruma göre değişiklik gösterebilir (el yazısı analizi
esnasında bu bilginin, dengeyi korumanız için bir hatırlatma olarak aklınızda
bulunmasında fayda var).
-----
Yazım Şekilleri
Çizgiler:
El yazısı analizinde öncelikle gözlemlenecek meseledir ve çizgilerin yönleri, karakteringöze çarpan özelliklerini aydınlatacak işaretlerden biridir.
Düz çizgiler: Kararlı, güçlü ve dengeli bir ruh hali. Çizgilerin tamamen
düzgünlüğü otoriter ve zaman zaman makul olmayan bir tabiatı temsil
edebileceği gibi; rahat bir görünümdeyse samimi ve dürüst karakter
yapısını ortaya koyuyor da olabilir.
Dalgalı çizgiler: Belirli bir düzeyde gidiyorsa (ve de belirginse): denge
arayışı içinde, dikkatsiz, değişken, zayıf bir kişiliğe işaret edebilir. Hafif
düzensizlikler varsa: zeki ve becerikli olarak görülebilir. Düzensizlik
içermeyen: ufak detaylarla meşgul olmayan, büyük meselelerle dolu bir
zihin.
Yukarı doğru çizgiler: Muntazam, ve ısrarlı biçimde yükselen çizgiler:
hırslı ve iyimser. Kendine oldukça -belki aşırı- güvenen ve sözlerinde
durmama eğiliminde olabilecek karakter yapısını çağrıştırır. Yukarı doğru
çekiklik; kendine saygı ve hedef uğruna gösterilen azmin göstergesi
olabilir.
Aşağı doğru çizgiler: Hoş ancak kolayca üzülebilen, morali bozulan bir
tabiat. Hafif inişler ümitsizlik gibi duyguları içerebileceği gibi bu, dikkatli -
ihtiyatlı olarak da yorumlanabilir. Ümitsizlik belirtisi ise düşüşün dikliğine
göre artar
İnişli - çıkışlı satırlar: Özellikle sayfa sonlarında, satırın ucundan yukarı
kalkan yazı; hayat dolu, güçlü, talihsizlikler karşısında dik duracak yapıyı ifade eder.
Tam tersi; ucu aşağı doğru kıvrık satır uçları (sayfanın sonunda);
Kavisli, yani; satırın ortasına doğru yükselen yazı tipi kısa süreli
Bunun aksine ortasına doğru çöken yazı tipi de; işlere karamsar
yaklaşan, belirli hedefleri olmayan ancak işler kötüye gittikçe merak ve
Yazının Büyüklüğü:
Harflerin büyüklük - küçüklüğü, satır şekilleri kadar önemli ve belirleyici bir
unsurdur.
Çok küçük yazı: Sanatsal ya da ayrıntıları önemseyen edebi kişilik, veya
belirli bir amaç doğrultusunda efor sarfetmek konusunda kararlı olan,
Küçük yazı: Bu yazı tipinin sahibinin; kendi alanında tepede, keskin
gözlem yeteneği olan bir kişilik yapısında olması muhtemeldir. Devlet
Orta boy yazı: Geniş bir insan kesimini dahil eden ve yetenek, dengeyi
temsil eden yazı şeklidir. Başarıya ulaşmış ruh halinin işareti olabilir, bu
açıdan harflerin büyüme - küçülme eğilimi üzerinden karakter yapısı
Büyük yazı: Aktif, yerinde duramayan, büyük hayallerin peşinde olan ve
Çok büyük yazı: İnandığının arkasında şiddetle ve inatla duran,
eleştiriden hoşlanmayan bir kişilik yapısının belirtisi. Aslında, yazının
Yazıda Açılar:
Bir yazı analizi esnasında öncelikle gözlemlenecek hususlardan biridir. Bunun
Geriye doğru yatık yazı: Bir grup uzman; geçmişten parçaları, geçmişe
bağlılığı yansıttığını iddia ederken, başka bir grup da; baskı altında, dünya
gerçekleriyle karşılaşma korkusu besleyen tabiat üzerinde durur. Bir başka
gruba göre ise; kendine yeten ve çevresine pek aldırış etmeyen karakter
Dikine yazı: Çevresine göre kendisini farklı ve ayrıcalıklı gören, ancak
analitik bir zihin yapısı içerisindeki kişilik yapısını temsil eder. Sahibi
yapmacık bir şekilde, samimi ve güven verici görünme eğilimindedir.
Normal açı: (Hafifçe sağa yatık). Genellikle -birçok insanın kullandığı
yazı tipi olarak- kendi halinde ve herşeyi olduğu gibi kabul eden, yapmacık
Yatık yazı: Fazlasıyla iyi niyetli, genelde kötü niyetli insanların kurbanı
Çok yatık yazı: Aşırı duyarlı ve duygusal, kolayca alınabilen ve
Karışık açılar: Sağa-sola aynı anda eğilimi olan yazı tipinin sahibi
karaktersiz, kararsız, kendi içinde devamlı bir karmaşa içerisinde olan bir
ruh hali içinde olmalıdır.
Satır Araları
Satırların aralarında bırakılan boşluklar genelde en başta göze çarpan noktalardan
biridir.
Sıkışık satırlar: Düşüncelerinin de yazısı gibi zor anlaşılır - karmaşık ve birbirine girmiş olması muhtemel kişilik yapısını simgeler. Hatta iki satırı birbirine girmiş kişi yazdığını hatırlamıyordur. Bu gibi kişiler hızlıca
Normal satır aralığı: El yazısının diğer tarafları aksini göstermediği
Seyrek satırlar: Kişiliği ayırdedici ve belirginleştiren önemli bir nokta. Birçok ünlü şahsiyetin bu tip el yazısının olmasından seçkin kişilik yapısının simgesi olarak yorumlanır. Bu şekilde satırlar 'kendini önemli
Eşit satır aralıkları: Dikkat isteyen bir nokta. Seyrek, dar, normal; bütün satırların aynı aralıkta olması dengeli ve adaletli kişiliğe işaret eder ancak bu eşitlik sayfanın sonuna kadar yer yer değişimler gösteriyorsa bu, kararsızlık ve karmaşa içindeki bir karaktere ait el yazısı olmalıdır.
Harf Araları
El yazısının değişik özellikleri bu başlık altında incelenir. En belirgin olanı, ve
ilki, sözcükler arasındaki boşluklar olacaktır. Boşlukların 'eşit oluşu ve olmayışı'
Eşit boşluklar; (önceden) planlamanın, eşit olmayan boşluklar da
duruma göre ani hareket halinin belirtisi olarak yorumlanabilir.
Bitişik Yazı: Bir kelimedeki -neredeyse- bütün harflerin bitişik yazılmış
olduğu yazı tipi. İyi, kararlı bir yönetici ruhun simgesi; ısrarlı ve tekrarlı
Kesik yazı: Bazı harf-harf grupları kelimenin diğer harfleriyle
birleştirilmez ve bu senkronize yapı, yazının diğer taraflarında da aynı
şekilde, aynı harfler üzerinde görülür. En yetenekli kişiler bu tip yazıyı
Bitişik olmayan harfler: Mantığından çok sezgileriyle hareket eden,
zihninde kurduğu dünyada yaşayan kişilerde görülür. Hemen hemen
Yanlardan basık yazı ve yayılmış yazı: Harf araları bakımından birbirine zıt iki yazı tipi. Yanlardan basık yazı tipi için; özellikle satır sonlarına doğru sıkışan ve birbirine giren harflerden oluşan el yazısının sahibi tasarruf konusunda neredeyse takıntılı bir eğilimde insan tiplemesidir. İyi pazarlıkçı, kuşkucu, mala önem veren... Yayılmış yazı için; kısaca 'har vurup harman savuran'; düzensiz, dikkatsiz, dağınık,
işleri oluruna bırakan, dalgın kişilik yapısını ele verir.
Harf Biçimleri
Harflerin biçimleriyle ilgili ve grafolojinin daha incelikli, ayrıntılı kısmına giriş
yapalım.
Yuvarlak harfler: Ahenk ve rahata düşkünlüğün, mükemmeliyetçiliğin
ifadesi - yuvarlaklıkla doğru orantılıdır. Aynı zamanda tembellik, lüks vb.
göstergesi şeklinde de yorumlanabilir. Bu kadar, yuvarlaklığın belirgin
olup keskin çıkışların ertelendiği yazı tipinin sahibi çok boş vakti olan ve
Blok yazı: Ağır ve emin adımlarla yolunu takip eden, sezgilerindense
mantığı ön plana çıkan karaktere işaret eder.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder